- Följ med oss i vår lilla vardag

tisdag 9 november 2010

Nytt recept

Nu har jag provat ett nytt recept på tårtbotten. Det blev en egen mix och den blev lyckad också :)
Mycket smak av choklad, som en torrare variant på kladdkaka. Jag tror med fördel att man kan minska på sockret så den inte blir så söt eller använda lite syrligare fyllningar som jag gjorde.


Tårtbotten

5ägg  (jag använde extra stora ägg)
3dl socker
1 ½ dl mjöl
1 ½ dl potatismjöl
1 dl kakao
2 ½tsk bakpulver
100g 70% choklad
ca 1- 1½ dl finhackade hasselnötter


Smöra och mjöla en springform.
Vispa ägg & socker poröst, 
Blanda och sikta ner övriga ingredienser och blanda försiktigt men väl.
Smält chokladen över ett vattenbad och blanda i smeten och hasselnötterna.



Grädda på nedersta falsen i  ca 50 minuter, 175 grader.


Fyllningar jag provat som är goda till:
hallonmousse
vaniljmousse
ganache & tryffel

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...