- Följ med oss i vår lilla vardag

tisdag 9 november 2010

Supersnabbt chokladgodis- när sötsuget infaller!

Här om kvällen blev jag sååå gotte sugen och inget godis hemma! Så jag tittade i skafferiet och kom på chokladgodis. Det var evigheter sen jag gjorde det sist! Det var min kära syster som lärde mig det när man var yngre. Det var nästan räddningen när man bodde hemma och var söt sugen.  


Jag brukar göra lite på känn men hittade detta recept på nätet:


Chokladgodis/ cornflakesgodis


100 gram smör
1 ½ dl socker
3 msk kakao
1 msk sirap
5 dl cornflakes


Smält smöret och rör i sirap, socker o kakao tills det blir lite tjockare och en slät smet. Ta av från plattan och rör i cornflakesen. Häll det i en skål och ställ in i kylen för att stelna. 


Fast det är lika gott när det när lite varm och nygjort :)



4 kommentarer:

Syster sa...

Åh, blir så sugen! Det var länge sen. Inga cornflakes hemma tyvärr...

anna-karin sa...

ja gott är det och farligt, för nu har vi ett stort paket med corneflakes och det andra brukar man ju också ha hemma i skåpet :) Vi får ta och göra lite när ni kommer nästa helg!

Kia sa...

Vännen, jag kommer ihåg att vi har käkat dessa goda chokladgodisar, mumma. Kommer även ihåg att vi åt råpasta (!), la pastan i vatten och ställde den i solen vid din lekstuga. Fy vad äckligt! Men vi åt =)

anna-karin sa...

Ja fy sjutton! :)och när mamma "kom på mig" så blev hon arg en gång kom ja ihåg...hihi..
Om du kommer hit nån gång så bjuder ja på färdiglagad pasta ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...