- Följ med oss i vår lilla vardag

måndag 2 maj 2011

En bulle i ugnen!

Å några till blev det bakat på eftermiddan strax innan vi skulle åka till familjen Asterbäck på fika. 
Måste säga att jag gjort jädrans goda bullar denna gång och bäst blev nog snurrebullarna, självklart med vanilj och ingen kardemumma i smeten. 
Så nu har vi lite gott fikabröd som ska fyllas på i stugans frys till sommaren fikastunder under äppelträden. 
Extra gott är det att ta en bulle så här sent på kvällen och ett glas mjölk. Tur är att de övriga är in frysta så det inte blir en dåliga vana :)



Vaniljbullar

50 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
½ tsk salt
1 ½ dl socker
10-15 dl vetemjöl


Smula jästen och strö över salt och rör så jästen smälter
Smält smör och häll i mjölken och värm så det blir fingervarmt och häll i bunken med jästen.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta in mjölet men inte för mycket mjöl eftersom man använder mjöl när man kavlar ut degen.
Jäs till dubbel storlek ca 40 min.
Kavla ut och bre på fyllning och jäs på plåt i ca 15 min.
Pensla med ägg och strö på pärlsocker och grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Vaniljfyllning
(att bre på den utkavlade degen)

100 gram smör (rumstep.)
1 ½ msk vaniljsocker
1 ½ dl socker

Lite riven mandelmassa







1 kommentar:

Mamma C sa...

Vad sugen jag blev på nybakade bullar. Här sitter man och tuggar på en knäckemacka med ost på bläääää. Får nog baka i helgen när Gubben jobbar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...